Apabila Harga Minyak Naik 20 Sen

Harga Minyak Naik

Semalam berlakunya perbarisan ‘Hari Kebangsaan’ di stesen-stesen minyak seluruh negara. Memang sangat meriah sebab aku pun turut sama merasai sambutan perbarisan tersebut. Nasib masa tu orang tak berapa nak ramai lagi. Orang ramai sudah mula berpusu ke stesen minyak sebelum tengah malam bagi meraikannya.

[Read more...]

Rumah Diserang Kelkatu

Semalam sekitar pukul 11.00 malam tiba-tiba rumah diserang kelkatu dengan banyaknya. Serius, ni serangan yang paling banyak pernah terjadi. Kalau dekat kampung-kampung mungkin perkara ni tidak menghairankan. Tapi ni dekat bandar kena serang macam ni memang aku rasa pelik jugak.

Masa serangan aku dekat dalam bilik sebenarnya. Dari dalam bilik dah dengar ibu bising-bising dengan adik aku dekat dapur. Sekali bila aku bukak pintu bilik, tu dia kelkatu meluru masuk bilik aku dengan banyaknya sebab hanya bilik aku yang berlampu masa tu. Badan dah geli geleman dah sebab aku tak pakai baju.

Takkan aku nak biarkan macam tu je. Terus aku tutup lampu bilik pulak. Kelkatu ni terus pergi serang dan mengerumuni skrin komputer aku pulak atau apa sahaja yang bercahaya pada masa tu. Sudah. Tak boleh jadi macam ni. Jawabnya memang bergelap la satu rumah. Cuma bukak lampu di luar je.

Aku pun dah ngeri tengok kelkatu membunuh diri beramai-ramai dalam rumah aku ni. Banyak jugak yang jatuh dengan kepak tertanggal dan seterusnya mati akibat tak tertahan dengan kapanasan lampu. Aku nak ambik gambar kelkatu ni semalam pun tak terdaya. Betapa hebatnya segerombolan kelkatu ni. Lepas serangan terus aku Google mencari punca serangan kelkatu ni.

Apa itu kelkatu?

Kelkatu atau dalam bahasa Inggeris di panggil sebagai ‘Termite Swarmers’ merupakan satu peringkat kitaran hidup bagi serangga anai-anai (termite). Anai-anai merupakan serangga bersosial yang mempunyai kitaran hidup dari telur, nim, pekerja, askar, anai-anai dewasa berkepak (kelkatu), jantan dan ratu. Kelkatu merupakan fasa terakhir untuk anai-anai dewasa jantan dan betina mengeluarkan kepak dan ‘swarming’ kekawasan baru secara berpasangan untuk proses pembiakan.

Rupanya kelkatu ni asal daripada anai-anai. Patut la bukan main banyak lagi kelkatu ni serang rumah aku. Aku dah tahu puncanya. Rumah aku ni sebenarnya agak teruk jugak diserang anai-anai di bahagian dapur. Maka tak hairan la tiba-tiba kelkatu datang serang dengan banyaknya. Tak boleh jadi macam ni. Kena buat sesuatu sebelum serangan kedua menyusul. Dah tahap teruk dah ni.

Teochew Chendul The Mines

Teochew Chendul The Mines

Aku sekarang ni memang dah kurang makan atau minum benda-benda manis ni. Segala minuman berwarna yang semestinya manis, memang aku tak minum melainkan terpaksa. Maklumlah tengah mengamalkan diet. Diet sangatkan ko ni Hazmin. Haha. Tapi bila bab yang satu ni aku tak boleh nak tahan dah godaan benda manis. Memang kalah terus nafsu aku ni. Membuak-buak nak makan jadinya.

[Read more...]