Senarai 49 Pertubuhan Kongsi Gelap Di Malaysia

Senarai 49 Pertubuhan Kongsi Gelap

Kementerian Dalam Negeri mendedahkan senarai 49 kumpulan kongsi gelap di seluruh Malaysia memiliki 40,313 ahli berdaftar. Daripada jumlah itu 28,926 menyertai kongsi gelap India, 8,214 (kongsi gelap Cina) dan 1,923 (kongsi gelap Melayu). Manakala, 329 dan 921 masing-masing menyertai kongsi gelap di Sabah dan Sarawak.

Dua kumpulan iaitu Geng 08 dan Geng 04 adalah geng yang paling berbahaya dengan aktiviti termasuk penjualan dadah dan penggunaan senjata api ketika melakukan jenayah.

Kalau melihat bilangan ahli kongsi gelap mengikut pecahan kaum tu, memang agak mengejutkan. Aku memang tak nak ulas lebih-lebih bab kaum ni. Nanti kata racist pulak. Tapi memang sebelum ni banyak kes jenayah melibatkan kaum tu je. Kalau perasan, kaum ni memang dah nampak sedikit ‘act’ di luar. Rupanya statistik telah membuktikan. Harap pihak berkuasa dapatlah mengambil tindakan yang sewajarnya.

Syukur Malaysia masih aman.

Senarai 49 pertubuhan kongsi gelap:

  1. Geng 04
  2. Geng 08
  3. Double 7
  4. Tiga Line
  5. Geng 30
  6. Geng 38
  7. Geng 24
  8. Geng 18
  9. Geng 36
  10. Geng 21
  11. Ang Soon Thong
  12. Wah Kee
  13. Sio Sam Ong
  14. PNEH
  15. Hong Hong San
  16. Hai San
  17. Siang Ang Bin
  18. New Cell 20
  19. Jit It Hai
  20. Sio Koon Tong
  21. Gee Lam Kor
  22. Gee Leng Hor
  23. Loh Kuan
  24. Tiang Yee Tong
  25. Geng Leng Hor
  26. Geng 35
  27. Geng 303
  28. Geng Satu Hati
  29. ATAP
  30. Hung Ann
  31. Sui Yuk
  32. Otai
  33. Borneo Red EMP
  34. Ah Ngau
  35. Bati Tiga
  36. Ah Feng
  37. Batu 10
  38. Sibu Ti
  39. Ah Seng
  40. Ah Chin
  41. Lee Lung
  42. Lo Han
  43. Sg Merah
  44. Sg Badut
  45. Ting Ching Lee
  46. Tua Cak Lee
  47. Teksi Station
  48. Pintu Merah
  49. Krokop

 

Sosial Media

Comments
  • Post a comment

    Current ye@r *

  • Hafizul 2 September 2013 at 9:42 AM

    Gerun ahh ngn kongsi gelap ni..haha

  • Kerro Shinobi 1 September 2013 at 2:54 PM

    diorg lupa.. ada geng Dragon, Tailong, dan King lagi hahaha

  • Mak Lagenda 30 August 2013 at 3:37 PM

    Fuhhhhhhh…mujur geng bisik2 mak lagenda x masuk senarai nih. Hua hua hua..

  • Ismail N 30 August 2013 at 9:09 AM

    Oikkk…mana geng kawe??? nape tak kena list???? Kawe suruh Sarip Dol belasah baru tau… ahak ahak :D

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:17 AM

      Sarip Dol gangster Kampung Dusun. Masuk senarai lain. Haha

  • ajumohit 30 August 2013 at 5:48 AM

    mintak jauhkanlah hendaknya, ini yg kita tau je, yang namanya tak disenaraikan fi sini pun ramai, semoga kita dilindungi Allah

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:16 AM

      Itulah.. Semoga kita semua dilindungi oleh Allah.

  • daddyziyyad 30 August 2013 at 3:07 AM

    memang kenyataan, terbukti melalui pendedahan ini( bukan lagi spekulasi menerusi pemerhatian kita semata mata), bahawa kaum India, walaupun minoriti, tapi dia lah yang paling ramai nak jadi gangster. Bukan semua India begitu, itu kita harus akur, ramai yang baik,…tapi risaunya kita sebab makin ramai yang jadi jahat.

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:16 AM

      Betul tu doc. Masa hari raya hari tu saya menjadi mangsa buli jalan raya oleh kaum India tersebut yang berlagak samseng. Nasib tiada perkara yang bukan-bukan.

  • Nisa' 30 August 2013 at 12:43 AM

    Nauzubillahi min zalik. Semoga dijauhkan kita daripada mereka-mereka ini…

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:06 AM

      Amin. Harap macam tu jugak. Takut dah dengan keadaan di Malaysia ni.

  • AUC 30 August 2013 at 12:42 AM

    perghhh ramainya, patutlah kes tembak menjadi2, tu yg berdaftar, yg x berdaftar hehehe

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:06 AM

      Betul tu bro AUC, yang tak rasmi tu tah berapa puluh ribu lagi agaknya.

  • Joe 29 August 2013 at 11:24 PM

    Bende nie memang jadi masalah untuk mane2 negara. Nasib baik la tak sampai tahap macam kat Mexico dan Colombia lagi.

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:05 AM

      Kalau tahap Mexico dengan Colombia tu slumber je orang bawak pistol tembak sana sini kan.

  • donnyien 29 August 2013 at 10:35 PM

    pergh! punya ramai geng di amalysia ni.. takut betul

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:04 AM

      Itulah. Tapi syukur Malaysia masih aman. Hehe

  • Kerro Shinobi 29 August 2013 at 9:40 PM

    Malaysia masih aman.. hehehe

  • akubiomed 29 August 2013 at 8:41 PM

    Satu kejutan selama ini kita hidup bersama dengan kongsi gelap yang kita tidak sedar.

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:03 AM

      Memangpun bro. Cakap je aman tapi hakikatnya memang merisaukan jugak kes jenayah ni.

  • anuar 29 August 2013 at 8:40 PM

    Fuh.. ramainya kongsi gelap dekat Malaysia ni…

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:02 AM

      Tu senarai yang rasmi, yang tak rasmi lagi bersepah rasanya.

  • Khairul Zamri 29 August 2013 at 6:30 PM

    Teksi station pun ade?

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:02 AM

      Sarawak mari ni. Hehe. Geng Bas Sekolah je takda. Haha

  • hafizrahim 29 August 2013 at 6:14 PM

    yang dok selalu dengar tiga line tu je la kan.

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:02 AM

      A’ah bro. Kalau yang melayu memang femes yang tiga line tu la.

  • sweetkurma 29 August 2013 at 4:58 PM

    wahhhh dasat jugak tengok senarai tu

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:01 AM

      Itulah kak, ni senarai yang tahu je. Yang tak tahu tu tah berapa ramai lagikan.

  • 4feet8 29 August 2013 at 4:41 PM

    dulu, masa kawasan rumah sy baru buka. memang ada bos kongsi gelap duduk satu jalan rumah saya tu. yg bes, bila ada dorg ini ialah, memang dia akan jaga kawasan dia tanpa kutip duit pun. memang takdelah kes kecurian sume benda tak bes area tu. sejak dia pindah, dan satu kaum lagi masuk, salu sgt ada kes kecurian..

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 10:00 AM

      Wah.. Dulu ada orang besar jaga kawasan rumah ye. Tapi risau jugak kalau jadi apa-apa kan walaupun dia tolong jaga kawasan tu.

  • tihara 29 August 2013 at 4:39 PM

    keselamatn dah semakin terancam kan

    • Hazmin Hamudin 30 August 2013 at 9:59 AM

      Memangpun. Banyak sangat kes jenayah berat sekarang ni.